Którą B12 wybrać?

Jak już chyba wszyscy wiedzą cyjanokobalamina nie jest najlepszym wyborem. Czyli pierwsze skojarzenie to metylokobalamina (metylowana B12). Bierzemy i nagle pojawia się złe samopoczucie. Co teraz? Powrót do cyjanokobalaminy? ;) NIE O ile cyjanokobalamina i metylokobalamina są powszechnie znane, tak o dwóch pozostałych formach niewiele osób słyszało. Oprócz metylokobalaminy z aktywnych B12 mamy jeszcze hydryksykobalaminę i adenozylokobalaminę. Kiedy użyć której formy? - metylokobalamina - idealna, kiedy stres oksydacyjny nie jest zbyt duzy i kiedy poziom NO jest ok (nie ma stresu nitrozacyjnego), najlepiej stosuje się ją z metylofolianem (chociaż nie zawsze) - hydroksykobalamina - stosowana gdy obecny jest duży stres oksydacyjny, stres azotowy (pomaga obniżyć ilość NO). Podczas jej stosowania lepiej nie używać metylofolianu -adenozylokobalamina - jest idealna przy podwyższonych poziomach MMA. Można jej używać z metylofolianem, jeżeli tylko stresoksydacyjny nie jest zbyt duży Oczywiście to są tylko ogólne zasady, ale formy i dawki zawsze muszą być dobrane indywidualnie dla każdej osoby na podstawie wyników badań i objawów